Minimum o předsednictví 2
Charakteristika:
Cílem kurzu je poskytnout prohlubující informace o předsednictví Rady EU, a to s důrazem na české předsednictví Rady EU v roce 2009. Kurz navazuje na Minimum o předsednictví 1 a předpokládá znalost jeho obsahu.
Po absolvování kurzu bude student schopen:
- Porozumět metodám a principům rozhodování v Radě EU
- Komplexně charakterizovat vztah předsednictví k dalším institucím EU
- Definovat úkoly předsednictví na mezinárodní scéně a jeho vztah k ostatním členským státům EU
- Charakterizovat roli předsednictví v politikách EU a při řešení nenadálých situací
- Charakterizovat formální a procesní náležitosti předsednictví
- Chápat význam komunikace s médii jako nástroje budování pozitivního mediálního obrazu českého předsednictví Rady EU
- Reagovat na nezvyklé situace spjaté s předsednictvím a ovládat základní principy krizového řízení
- Aktivně aplikovat základní prvky diplomatického protokolu
- Identifikovat alespoň 5 základních předpokladů pro úspěšné ukončení předsednictví
Umístění projektu, rok realizace:
Česká republika, 2007–2009.
Zadavatel:
Institut státní správy pro předsednictví ČR v Radě EU, Ministerstvo vnitra ČR.
Příjemci projektu:
Cílová skupina kurzu vychází z usnesení vlády České republiky č. 1036 ze dne 30. 8. 2006 ke vzdělávacím projektům institucionální přípravy Národního programu vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech k zajištění předsednictví České republiky Rady EU, tzn. zaměstnanci ve správních úřadech, kteří jsou v rámci Národního programu zařazeni v Centrálním registru do kategorií 1 až 3.
Zdroj financování:
Státní rozpočet.
Reference:
Mgr. Ilona Trojanová
tel.: 974 818 415
fax: 974 818 413
e-mail: trojanovaiss (at) mvcr.cz
Seznam a zaměření kapitol
Kapitola | Zaměření kapitoly | |
---|---|---|
1) Rozhodovací procedury a pravidla hlasování | Rozhodování a vyjednávání v Radě EU patří k nejdůležitějším úkolům předsednictví. Předsedající stát má při naplnění této funkce k dispozici řadu formálních a neformálních nástrojů, přičemž se musí pohybovat v intencích hlasovacích pravidel a mechanismů. Důležitá je také role předsednictví jako architekta kompromisu v Radě, který je pak prezentován jako pozice Rady v kontaktu s dalšími institucemi EU (Evropská komise, Evropský parlament). V oblasti rozhodování je klíčové především přijímání legislativy a přijímání rozpočtu EU. Cílem kapitoly je především představit jak rozhodovací procedury, tak pravidla hlasování v Radě EU. | |
2) Vztah předsednictví k jednotlivým orgánům a institucím | Pro zajištění bezproblémového chodu EU je nutná součinnost jednotlivých institucí. Předsedající stát v tomto dialogu zastupuje zájmy Rady EU, jejíž pozici hájí a prosazuje. Cílem kapitoly je vysvětlit vztah předsednictví k dalším institucím, a to s důrazem na Evropský parlament a Evropskou komisi, zvláště pak na systém výborů (tzv. komitologie). | |
3) Vztah předsednictví k členským i ostatním zemím | Funkce vnější reprezentace patří k tradičním úkolům předsednictví již od 70. let minulého století. Zároveň se jedná o funkci, jejíž reálné vykonávání je velmi náročné, neboť se předsednictví o reprezentaci EU dělí jak s Evropskou komisí, tak s Vysokým zmocněncem pro společnou zahraniční a bezpečnostní politiku. Předsedající stát také musí pečlivě sledovat a rozvíjet vztahy s ostatními státy EU, v neposlední řadě pak se zeměmi, které usilují o vstup do EU. Cílem kapitoly je vyložit jak pozici předsedající země k ostatním státům EU, tak vůči mezinárodnímu okolí. | |
4) Vedení předsednictví v rámci jednotlivých pilířů | Pilířová struktura EU představuje výzvu také pro předsednictví, které musí v odlišných pilířích postupovat jinak, a to především s ohledem na právo legislativní iniciativy. Tento fakt znamená pro předsednictví volbu odlišné taktiky a odlišných způsobů jednání. Cílem kapitoly je představit důsledky, které pro předsednictví z pilířové struktury EU vyplývají. | |
5) Komunikace s médii | Mediální obraz českého předsednictví je důležitý pro jeho vnímání jak českou, tak evropskou a světovou veřejností. Cílem kapitoly je proto představit důležité aspekty „mediální“ politiky a seznámit frekventanty kurzu s důležitými součástmi prezentace předsednictví v masových médiích. | |
6) Připravenost na nezvyklé situace | Předsednictví často ovlivňují neočekávané události, na které musí předsednická země prostřednictvím svých zástupců operativně a akčně reagovat. Cílem kapitoly je představit mechanismy, které jsou součástí řízeného procesu hledání řešení složitých a potencionálně konfliktních témat a situací, popsat postup při řešení možných specifických problémů souvisejících s danými složitými či konfliktními situacemi a vyjednávání jejich řešení do podoby přijatelného kompromisu. | |
7) Protokol | Předsednictví představuje klíčový úkol pro diplomacii daného státu, což klade velké nároky na zvládnutí diplomatického protokolu. Cílem kapitoly je představit jeho základní složky, obsah a konkrétní situace jejich užití. Diplomatický protokol (respektive jeho základní součásti) představují standard i pro běžná mezinárodní jednání na různých úrovních. | |
8) Úspěšné zakončení českého předsednictví | České předsednictví se nachází mezi předsednictvím Francie a Švédska, přičemž vedle řady dalších aktivit se během jeho poslední fáze českého předsednického mandátu uskuteční volby do Evropského parlamentu. Akcentace tohoto tématu bude od České republiky očekávána, a proto je nezbytné tématiku evropských voleb a jejich významu do českého předsednictví zakomponovat. Vzhledem k faktu, že ve stejnou dobu vyprší také mandát současné Evropské komise, je reálné, že od českého předsednictví bude očekávána vůdčí role při reflexi jejího působení. Z hlediska hodnocení českého předsednictví Rady EU je také důležitá schopnost České republiky udržet dlouhodobé působení výsledků priorit českého předsednictví, respektive nastavit správné vnímání možnosti udržet potenciální výsledky českého předsednictví Rady EU. |
Kurz je nyní otevřen pro zaměstnance ve správních úřadech, kteří jsou v rámci Národního programu zařazeni v Centrálním registru do kategorií 1 až 3 a úspěšně absolvovali Minimum o předsednictví 1. Přihlášení do kurzu probíhá na stránkách Institutu státní správy.